Ekologická výchova
Okolí školy nám není lhostejné
Projektová výuka je výbornou formou vzdělávání, která rozvíjí mnohé kompetence. Naši studenti dostávají pravidelně takovou příležitost a při volbě témat se opakovaně zaměřují na bezprostřední i vzdálenější okolí školy. Již několikátý rok se v rámci výuky základů ekologie věnujeme zvelebení prostranství před školou. V uplynulém školním roce jsme využili prostředků z projektu Jedlá školní zahrada. Upravili a rozšířili jsme záhony před školou a osázeli je bylinkami. Také jsme doplnili výsadbu keřů bobulovin – např. rybízy, ostružiny, maliny. Do truhlíků na stěnách altánu jme vysadili jahody a rajčátka. Velký zásah vyžadoval altán využívaný jako relaxační prostor i venkovní učebna. Vzhledem k tomu, že je veřejně přístupným místem, stává se bohužel terčem místních nenechavců. Museli jsme proto vyměnit rozbitou krytinu střechy a také pořídit nový sud, do kterého zachytáváme dešťovou vodu ze střechy altánu. Naši šikovní sextáni zvládli vybrat vhodné produkty a vše také instalovali. Další studenti umístili ve škole žížalárium na likvidaci bioodpadu. Vzniklý kvalitní substrát se použil do truhlíků, tzv. žížalí čaj pak na hnojení pokojových rostlin v budově školy. Prezentace projektu Jedlá školní zahrada proběhla během zahradní slavnosti na konci školního roku.
Žáci kvint postoupili ve vylepšování okolí školní budovy. V rámci miniprojektu Extratřída kvinta AB1 pokračovala v přípravě ozelenění stěny školy u parkoviště, realizace by měla proběhnout na jaře 2023 a na konstrukci s rostlinami chtějí použít prvky z recyklovaných materiálů. O tom, že svým nápadem zaujali, svědčí skutečnost, že se jejich nápad objevil v komiksu Ode zdi ke zdi, který je součástí materiálu Volání Brna vydaného Magistrátem města Brna.
Naší další oblastí zájmu je zastávka Osová, kde se dlouhodobě staráme o květináče uprostřed trolejbusové točny. Kvintáni z kvinty AB2 natřeli dřevěnou stavbu na zastávce a zkultivovali ji výsadbou břečťanů. Využili při tom prostředky Rezekvítku z programu Pomáháme spolu mimo školu.
JEDLÁ ŠKOLNÍ ZAHRADA - projekt sext ve školním roce 2018/19
Projekt řešil zvelebení prostoru před školou a vylepšení a ozelenění altánu – venkovní učebny . Řešení iniciovala naše škola – vedení školy a žáci z vyššího ročníku, kteří stavěli altán. O zlepšení místa se taky zajímala sousední ZŠ a rodiče jejich žáků, kteří zde čekávají na své děti. Řešení situace bylo konzultováno s odborem životního prostředí MČ Brno – Starý Lískovec, s odbornicemi z Lipky a se zahradníkem a expertem přes městskou zeleň p. Ing. Ivanem Šimáčkem (otcem jedné naší žákyně).
Jak probíhala realizace projektu:
Září – tvořili jsme ve skupinách předběžné návrhy venkovních prostor kolem škol, hodně jsme se inspirovali na internetu. Také jsme hledali informace ohledně vhodné výsadby a o starých ovocných odrůdách. Přemýšleli jsme nad druhy rostlin, které budou přinášet užitek a budou využitelné při občerstvení na zahradní slavnosti. Zkusili jsme si i sestavit rozpočet na naši zahradu.
Říjen – odborníci na školní zahrady z Lipky nám poradili vhodné ovocné stromy. Pracovníci MČ nám také řekli, jaká potvrzení potřebujeme kvůli výsadbě stromů – z EON kvůli vedení elektřiny a od Telekomu kvůli vedení telefonních a internetových kabelů. Informace o vedení plynu měla škola už z dřívějška.
Listopad –koupili jsme ovocné stromky v Bojkovicích ve speciální ovocné školce zaměřené na staré ovocné odrůdy a společně je vysadili. Celkem jsme vysadili jednu jabloň, dvě odrůdy jeřábu, dvě vinné révy a dvě rostlinky minikiwi. Také jsme poryli a odkamenili kus trávníku, kde jsme plánovali nové záhony.
Leden – pokračovali jsme v návrzích na ozelenění altánu. Řešili jsme, jak vytvořit boční stěny a jak na ně zavěsit truhlíky. Rozhodli jsme se pro stěny z palet.
Únor – řešili jsme, jak zachytit dešťovou vodu z altánu a kam umístit kompostér. Zastříhli jsme vysazené ovocné stromy.
Březen – museli jsme provést průzkum trhu a objednat vše potřebné na realizaci. Obrousili jsme a natřeli 8 palet, ze kterých později vznikly boční stěny altánu.
Duben – Sestavili jsme koupený kompostér. Připevnili jsme okapy. Tento úkol byl dost náročný, protože okapy musí mít správný sklon. Instalovali jsme sud, do kterého zachytáváme dešťovou vodu. Už několikrát ho naplnily přívalové deště. Vybrali jsme barvu a typ zavlažovacích truhlíků. 4 truhlíky jsme osadili bylinkami a do 4 truhlíků jsme nasadili truhlíkové jahody. Truhlíky jsme zatím nechali ve škole, aby rostliny nezmrzly. Vysadili jsme i dva rybízy a dvě kamčatské borůvky a několik rostlin maliníku.
Květen – z palet jsme vytvořili boční stěny altánu. Postupně bylo potřeba dokoupit materiál na připevnění, protože to nebylo tak snadné, jak jsme si původně mysleli. Vysázeli jsme bylinkový záhon. Zamulčovali jsme dřevní štěpkou stromky a záhon s bobulovinami. Rostliny jsme pravidelně zalévali dešťovou vodou.
Červen – po dokončení bočních stěn altánu jsme vyvěsili truhlíky. Na zahradní slavnosti proběhla prezentace projektu přímo před školou, kde mohli příchozí rodiče i kolemjdoucí ochutnat naše produkty a dozvěděli se, co všechno jsme zbudovali. Během vystoupení žáků před celou školou a všemi rodiči dvě studentky celou realizaci ještě jednou shrnuly.
Nordic Walking na EKO GYMNÁZIU BRNO
Zdravým životním stylem a pěším pohybem se naše škola dlouhodobě zabývá. Projekt Nordic Walking volně navazuje na předchozí aktivity v této oblasti. Žáci zároveň chtěli podpořit rozvoj rekreačních aktivit městské části Starý Lískovec – sídla školy. Na úvod absolvovali přednášku o vhodných sportovních aktivitách a jejich vlivu na organismus s praktickou ukázkou měření tělesných funkcí při zátěži na oddělení sportovní medicíny FNUSA Brno. Dále byli proškoleni na katedře tělesné výchovy a sportu VUT Brno pod vedením Dr. Hany Lepkové, která se severskou chůzí dlouhodobě zabývá. Následně se žáci seznámili s generelem pěších tras města Brna a poté vybrali vhodné trasy. Ty následně prošli a proměřili. Získané dovednosti v chůzi s holemi pak předávali ostatním žákům a učitelům naší školy. Oslovili také veřejnost, kde navázali na dřívější spolupráci, např. SVČ Lužánky – Linka. Dne 7. 11. 2016 proběhlo sportovní odpoledne pro veřejnost. Po teoretickém úvodu, který zahrnoval informace o vybraných cestách a technice Nordic Walking, žáci prošli s účastníky vytyčené trasy. Během neformálních rozhovorů získali zpětnou vazbu a některé účastníky nadchli pro nový způsob pohybu v přírodě. 28. listopadu se konala závěrečná veřejná prezentace projektu, jak jinak než opět s holemi a v pohybu.
Mgr. Jitka Němčanská, Mgr. Soňa Krampolová a žáci sexty ABC, EKO GYMNÁZIUM BRNO
Vytyčení vybraných tras:
trasa-1-selse
trasa-2-leskava
trasa-3-urbanuv-kopec
EKO točna na Osové je připravena na další sezónu
Studenti EKO Gymnázia Brno o.p.s. pokračovali na podzim ve svém projektu zvelebení květinových kontejnerů na konečné trolejbusů ve Starém Lískovci. Díky finanční podpoře, kterou škola získala z programu Škola pro udržitelný život, mohli místo odkvétajících letniček vysadit vhodné suchomilné trvalky a vyset okrasné trávy. Vytrvalé rostliny byly vybrány tak, aby přežily přicházející chladné období a na jaře se dále v květináčích rozrůstaly. Do doby, než bude celý povrch nádob zarostlý netřesky, rozchodníky, barvínkem nebo kostřavou, byly nádoby doplněny také dekoračními kameny.
Z šetření, které studenti provedli mezi občany, vyplývá, že většina obyvatel si proměny místa všimla a změny oceňují. Z šetření je také zřejmé, že většina místních si svých veřejných prostranství váží a nebyli by lhostejní k projevům vandalismu. Věříme tedy, že se obnovené nádoby se zajímavým porostem stanou trvalou součástí veřejného prostoru Starého Lískovce.
Aktivity projektu byly podpořeny z Programu švýcarsko-české spolupráce.
Škola pro udržitelný život
Ve školním roce 2012/13 získalo EKO GYMNÁZIUM BRNO certifikát o zapojení školy do sítě Škol pro udržitelný život. Certifikát je platný po dobu tří let a byl škole udělen na základě vyškolení Mgr. Soni Krampolové ve stejnojmenném vzdělávacím kurzu. Zároveň bylo třeba zpracovat se žáky zásobník projektů zapojujících žáky do rozvoje obce. Této práci předcházely dva semináře pro žáky vedené pracovníky Nadace Partnerství a terénní dotazníkový průzkum v místě školy.
Na základě situace ve Starém Lískovci vznikla společnou prací studentů sext následující banka projektů:
- Hřiště s přírodními hracími prvky – s cílem vytvořit místa s bujnou vegetací a nízkonákladovými hracími prvky z přírodních materiálů
- Trasy do příměstské zeleně – s cílem vybrat vhodné trasy v návaznosti na MHD, které vedou k zajímavým místům příměstské zeleně – vyhlídky, rozhledny, přírodní památky
- Nové výběhy pro psy – s cílem vybudovat nové menší výběhy pro psy
Pro realizaci byl vybrán projekt Trasy do příměstské zeleně, který má velký dopad na dotčené území a dá se realizovat i s relativně nízkými náklady. Jeho realizace bude probíhat v letošním školním roce.
Ekologická výchova
EVVO – environmentální výchova, vzdělávání a osvěta, je naší prioritou. Naším cílem není vychovávat ekology – odborníky, ale probudit v žácích ekologické vnímání, kritické myšlení a rozvíjet u nich správné environmentální postoje. EVVO je proto integrována do všech všeobecně vzdělávacích předmětů – především pak do biologie, zeměpisu, základů společenských věd, chemie a výchovy ke zdraví. Je doplněna terénními exkurzemi, environmentálně zaměřenými projekty a soutěžemi a ekologickými výukovými pobyty. Na environmentální vzdělávání jsou na vyšším stupni zaměřeny dva samostatné předměty – základy ekologie a sociologicko-ekologický seminář. I jejich náplň je pokud možno co nejvíc praktická. Škola je součástí sítě škol M.R.K.E.V., která pomáhá se začleňováním EVVO do školních vzdělávacích programů.
Naši žáci se v rámci výuky ekologie pravidelně zapojují do řady dlouhodobých projektů, v kterých se zabývají stavem životního prostředí nebo veřejnými prostranstvími města Brna. Byly to např. projekty Multimediální atlas brněnských parků, Mechorosty v brněnských lesích, Půda živitelka, Pěšky v Brně, Nový Lískovec očima studentů. Prezentace výstupů z projektů mívá slavnostní formu veřejně přístupné výstavy v sále Slévárny Vaňkovka. Velkým přínosem projektů je i to, že žáci musí komunikovat v průběhu realizace se samosprávnými orgány a učí se tím aktivně se zapojovat do občanské společnosti. Environmentálně významnou aktivitou je žákovský energetický audit školy, jehož součástí je i návrh energeticky úsporných opatření provozu školy.
Pro environmentální výchovu jsou velmi přínosné pobytové výukové kurzy. Část z nich probíhá v centrech ekologické výchovy – jednou jsme využili nabídky SEV Sluňákov u Olomouce, pravidelně však jezdíme na Rychtu Krásensko – výukové středisko Lipky Brno. Osvědčila se nám i vlastní organizace ekologických výukových kurzů. Na závěr předmětu základy ekologie vyučovaného v sextě pořádáme ekologický cyklokurz v některé z nedalekých chráněných krajinných oblastí. Dvakrát jsme projeli CHKO Litovelské Pomoraví, další ročníky se konaly v CHKO Pálava. Několik kurzů jsme také uspořádali v blízké oblasti Moravského krasu. Jednou z posledních aktivit je dvoudenní výjezd našich nejstarších žáků do míst povrchové těžby hnědého uhlí v severních Čechách.
Environmentální výchova nemůže probíhat jen ve školních lavicích. Výuka je doplněna exkurzemi na ekologicky zajímavá místa a řadou terénních cvičení do přírodně cenných nebo naopak člověkem negativně ovlivněných lokalit. Žáci pravidelně navštěvují kozí ekofarmu Ratibořice, CHKO Moravský kras a Pálavu, vodní dílo Dalešice, sluneční elektrárnu na střeše PdF MU, NPR Stránskou skálu nebo organizace zabývající se ekologickou výchovou a poradenstvím (Lipka, Rezekvítek, Veronica, Ekocentrum Brno). Využíváme také výukové programy dalších organizací – např. SAKO Brno nebo Svět v nákupním košíku – Fair Trade.
Zlepšit podmínky pro environmentální výchovu a také uskutečnit mnohé z aktivit může škola díky získaným finančním dotacím, např. od MŠMT nebo od Jihomoravského kraje. Nejvýznamnější je však čerpání prostředků z ESF EU programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Díky nim jsme mohli realizovat tříletý ekologický projekt‚ Není pozdě – komplexní environmentální vzdělávání na SŠ.